Sunday 4 August 2013

Kingdom of Cambodia - Part 5

Bersambung dari Part 4

Yennadeeyy??!?

Sebenarnya aku bangun jap pukul 8 malam, tengok Ida tido. Solat Jama'. Jeles ngan kenyamanan Ida tido, aku sambung tido balik.

Tido sampai esok pagi nya?

Yennadeeyy??!?

Ida cakap die bangun malam tu tapi tengok aku tido, die pon tido balik..

Sama je dua-dua..

Pagi-pagi tu bangun kul 5 pagi. Solat Subuh dulu then cepat-cepat turun lobi. Sementara Ida bersiap, aku nak guna komputer kat lobi. Pekerja die pon dok tido lagi kat tengah-tengah lobi tu. Mesti beliau berbulu je ngan aku..

Pedulik! Aku nak bayar duit keta ngan kredit kad!

Sampai ke Kemboja bawak hutang piutang..


Sunrise die memang cantik gila pagi tu. Orang pon agak-agak ramai yang beriadah kat situ. Aku tengok ada satu famili ngan anak-anak pon tido kat tepi sungai ni.

Kesian.
Ko hunus pedangmu, aku elak..
 

Sungguh nampak tak ori kan t-shirt aku tu. Tu lah design paling cantik pon. Yang lain-lain tu nampak macam budak tadika yang lukis.

By the way, kat Kemboja takde Hard Rock. Aku tengok kat website die tulis kat Siem Reap maybe siap 2013 (time aku p tu mmg takde lagi) dan kat Phnom Pehn maybe tahun 2014.

Then kami jalan laju2 ke Royal Palace. Jalan laju-laju sebab ada 45 minit je sebelum van datang pick up kami ke stesen bas.


Snap 2, 3 roll, kami jalan laju-laju balik ke hotel. Time ni tak banyak sangat motosikal so boleh lintas jalan dengan berhati-hati.

Tengok kiri, tengok kanan dan tengok kiri balik.

Saja je aku remind pasal ada orang tu sesuka hati beliau je lintas jalan guna kanan kiri kanan, even hari terakhir kat sana..hehe

Kudaku lari gagah berani.
On the way balik, kami jalan macam ada orang gila kejar.

Ada yang cakap, datang Kemboja mesti try tempat ni. Betolkah?
Semalam tak sempat singgah, arini pon tak sempat jugak. So taktau apakah tempat ini..
Sampai hotel pukul 6.50 pagi, tapi pick up tak datang lagi. Tengok Restoren Halal tu bukak terus serbu. Nak makan dalam bas katanya. kami bungkus 2 nasi goreng, 2 teh susu panas. 

Aku xde selera so teh susu je yang abes, even before naik bas lagi dah abes. Nasi tak bersentuh pon.

Budak ni tengah cuci muka, umo dalam 12 tahun camtu, tido kat tempat pembinaan.
Pastu pick up pon sampai, sebesar-besar van yang datang. Kat Kemboja kalau naik bas Capitol, kena pegi stesen Capitol. Macam port die sendiri la. Dekat je ngan hotel tapi kalau suh aku pegi cari sendirik memang tak jumpa la ngan sesak orang ramai, keta motor basikal bagai, dengan jalan bersimpang siur.

Tiket bas ni dapat dari hotel semalam tapi memang standard untuk Capitol Bus

Ni bas yang akan bawak kami ke Battambang.
Port Capitol Bus. Snap dari dalam bas
Keadaan bas adalah memuaskan. Ntah la nak kata selesa sangat pon tak jugak. Pasal kalau naik Konsertium dari KL ke Taiping lagi selesa lah. Dalam bas tu kami je orang luar. Yang lain suma muka tempatan. Tapi orang tak peduli pon pasal muka pon ala-ala je kan.

Perjalanan dari Phnom Penh ke Battambang (sebut Battambung) adalah 6 jam.

Kedai LV kat Phnom Penh ;p
Teksi panjang. Ditarik oleh motor scrambler. Ramai-ramai duduk dalam sampan ni. 
Masjid spotted along the way.
Another Masjid
Kemboja kemarau hokeh.. Panas membahang. 6 jam perjalan semua nampak tanah kering je. Lopak air pon tadak air. Tali air kering. Sawah hijau non hadoo!

Kontang!
Terkontang-kanting!
Macam rumah kat Aklan Island, Philipines. Eh. tapi cam rumah kat kampung aku pon ada jugak!
Rehat dan rawat kali ke-2
Bas brenti 2 kali. Kali pertama berenti kat bangunan separa batu dan kayu. Aku tak turun. Ida turun pegi toilet kat belakang. Die cakap toilet bersih. Kali kedua semua orang turun siap makan bagai. Aku turun sekejap. Ambik nota-nota dalam beg kat bawah. Beg tak muat nak bawak naik atas sebab sempit. Sebab panas sangat masuk jap dalam kedai ni tapi tak ketahuan nak buat apa, terus naik bas balik.

Makcik topi hijau jual katak goreng.

Bersambung ke Part 6

No comments:

Post a Comment