Tuesday 28 January 2014

Surabaya (Day 2) ~ Gunung Bromo

Drama nak cari homestay kat Cemoro Lawang ni yang paling tak best sekali aku rasa dalam trip ni. Aku ni mudah naik marah orangnya. Masa stop kat savannah tu kami tanya driver ojek tu dorang tau tak kat mana homestay murah di Cemoro Lawang tu. Dorang cakap dorang tau.

So bila dah sampai Cemoro Lawang dorang bawak kitaorang ke satu homestay ni. Homestay ni agak ke bawah, aku cakap kat Jaja, jauh ni nak menapak ti. Tapi sebab nak murah punya pasal kan. Kami yea kan jelah.

Dorang stop kat depan Homestay Sinta Ndani Putri ni. Kat Cemoro Lawang ni selain hotel dan hostel, banyak jugak orang kampung ni buat rumah dorang sebagai homestay. Tapi kalau google memang susah nak jumpa. Kalau ada pun kat internet mungkin Yog Homestay dengan lagi satu Budi Homestay. Tapi serius banyaklah kat sini, berderet-deret.

Tunggu owner dalam 5 minit pastu datanglah ownernya dengan konco-konco 2,3 orang. Memang suka beramai-ramai agaknya dorang ni. Pakatlah dok tunggu depan pintu tu. Pastu dia suh masuk tengok billik. Dalam rumah ni memang ada 3,4 bilik camtu. Dalam bilik ada bilik air sendiri. Owner tu cakaplah sebab kami masuk kat ruang tamu je tak jenguk pun bilik tu walaupun dia dah bukak pintu suh masuk. Sebabnya? Rumah tu takde guest lain. Kami je kat situ. Keadaan pun gelap gelita je. Lokasi pun dah fail kan..

Pastu yang best sekali bila tanya harga, dia teragak-agak nak cakap. Mamat first ni pandang mamat second, sambil cakap "seratus berapa?" tapi macam bisik-bisik.

Pastu mamat second tu terus "empat ratus ribu".

Empat ratus apa??!! Tetiba rasa nak keluar je perkataan yang berupa seekor binatang kaki pendek takde tengkuk!

Bongok kan. Rumah ko ni dah la lokasi kat ceruk mana, jauh ke bawah, gelap gelita, orang pun takde.

Aku angkat beg pastu aku cakap kat driver ojek tu, "bapak kita tengok tempat lain", kemudian terus keluar.

Jaja pun dah tau aku marah dah so dia pun follow. Pastu mula mamat tu dok follow-follow. Dia cakap ada lagi bilik murah. Dekat area Cafe Lava. Jaja pegi tengok bilik tu tapi aku dah malas dah, nak pandang muka mamat tu pun dah meluat. Bila mamat tu panggil aku buat bodo je, Jaja yang tak sampai hati ni la pegi layan mamat tu pegi tengok bilik yang dia nak tunjuk tu sambil driver ojek tu ikut dia. Aku p survey Cafe Lava punya rate.

Bilik paling murah dah sold out. Yang ada bilik IDR350,000. Ada hot shower & breakfast, hokey. Bukan rumah tumpangan.

Pastu aku suh driver ojek bawak ke Bromo Permai. Rate situ memang awesome sangat! Aku suh driver ojek bawak ke Cemara Indah plak. Last year aku stay kat Cemara Indah. View memang sangat tip top. Kalau Cemara Indah takde bilik murah kami akan pilih Cafe Lava.

Nasib baik Cemara Indah ada Ekonomi room rate semalam IDR250,000. Tahun lepas takde lagi bilik jenis ni. Yang paling lekeh pun Standard Room.

Mamat yang jaga reception ni suh tengok bilik dulu. Rupanya Ekonomi Room ni tengah dok dalam pembikinan lagi. Tapi first floor dah siap. Lokasi bilik memang kat belakang sekali lah. Kalau second floor dah siap view mesti lagi best.

Kami terus setuju. Bayar kat situ jugak.

Siap-siap untuk next aktiviti plak. Masa dah banyak habis kat mencari bilik.

Kami suh driver ojek drop kami kat Gunung Bromo. Tapi dorang short cut abes terus ke kaki gunung bukan kat luar pagar tempat parking jeep. Ok la tu, tak payah menapak jauh sangat.

Kami bayar driver ojek tu dan say goodbye.

Gunung Bromo cedok Wiki :

Mount Bromo, is an active valcano and part of the Tengger massif, in East Java, Indonesia. At 2,329 metres (7,641 ft) it is not the highest peak of the massif, but is the most well known.

The name of Bromo derived from Javanese pronounciation of Brahma, the Hindu creator god.

Kami daki slow-mo ke tangga Bromo. Sebenarnya kami tengah pilih gerai mana nak singgah. Jam dah pukul 3.15 petang (waktu tempatan, Indonesia lambat sejam dari Malaysia).

Perut minta diisi.

Gerai kat bawah ni banyak tapi bau hasil kumbahan kuda-kuda pun boleh tahan jugak la. Jadi kami daki atas sket lagi. Dalam dok panjat tu nampak satu gerai kosong. Owner pun takde. Kami terus ambik seat sambil hilangkan penat mendaki.

Dah duduk pastu owner dia datang. Jaja order 2 bungkus mee Sedap. Kebulur katanya. Aku pun order dua jugak, tanak kalah..

Sambil makan sambil borak ngan owner gerai tu, Ibu Utin. Sesambil tu request cili..

Ibu Utin ni Islam. Aku ingat Cemoro Lawang ni semua agama Hindu. Ibu Utin cakap kat Cemoro Lawang tu memang majoriti Hindu tapi kat kampung bawah sket, area Yoshi Hotel katanya, majoriti Islam.

Sambil makan aku interview Ibu Utin.

"Ibu, macam mana nak berniaga kat sini?"

Jaja dah bantai gelak dah. Ko ni dengar soalan pun tak abes lagi. Aku cuma nak tau meniaga kat sini datang pasang meja, pasang khemah ke atau ada badan yang menjaga peniaga-peniaga kat sini.

Ibu Utin cakap kena apply lesen jugak. Dia dapat tapak tu dari kawan dia yang pindah meniaga kat atas sket.

Megi aku tak abes jugak...

Menapak lagi kearah tangga. Tengok kat atas ada pelancong lagi. Kami tunggu kejap sebab nampak gaya macam nak turun dah.

Nak bolot Bromo untuk diri sendiri sahaja..

Untung datang petang ke Gunung Bromo ni. Sebab memang takde orang pun, yang ada cuma peniaga-peniaga dan kuda.

Takde orang lain dah kecuali peniaga-peniaga

Kalau selalu kita ambik pakej jeep dengan hotel/hostel lepas tengok sunrise kat Penanjakan, semua jeep tu akan seiring sekata ke Bromo. Masa tu macam kenduri kawen pun ada, traffic kat tangga tu tak payah cite la, nak stop ambik nafas pun boleh jem tangga tu.

Petang macam ni, Bromo kami yang punya! hahaha

Sambil tunggu pelancong-pelancong tu turun tangga kami stop jap kat brader jual bunga ni. Lupa dah nama bunga tu. Brader tu dok promo bunga dia cakap untuk campak kat kawah sambil buat wish.

"Kami orang Islam"

Gitu lah jawapan Jaja. Pastu dia toleh aku, "Jea, boleh tak kita beli bunga ni tapi nak simpan buat kenangan?"

Ntah, boleh la kot tapi macam leceh je nak angkut kehulu kehilir.

Pastu brader ni sibuk nak tolong ambikkan gambar kitaorang. Berkeping-keping plak tu. 360 darjah view gitu.

"Tengkiu mas"

Pelancong-pelancong kat atas tadi dah turun. Turn kami plak nak naik atas. Elok je selisih dorang tetiba, "foto bareng, mbak".

Kalau ikut bahasa jawa Jaja tahap sekolah menengah rendah dia tu, 'bareng' tu maksudnya 'bersama-sama'.

Agaknya dorang dengar kot kami dok sembang ngan brader bunga tadi jadi dorang tau kami orang luar.

Layankan je lah  sekeping dua gambar 'bareng'.

Mendaki Gunung Bromo ni takde lah susah sangat. Takde lah tinggi sangat. Kalau dah biasa naik Broga tu memang senang-senang je boleh daki Bromo ni. Nama je Gunung Bromo tapi takde lah tahap ketinggian sebuah gunung, lebih kepada daki bukit. Tapi kalau letak nama Bukit Bromo macam tak best pulak kan...hehe

Kalau anda datang dengan jeep, sila tengok gambar bawah ni, ada garisan pagar putih kan? Kat situ tempat parking jeep. Jadi kena la menapak sket, lintas sebuah pura (Hindu temple) lepas tu baru kena mendaki sket sampai ke tangga.

Meh aku unzoom jauh mana nak menapak kemudian mendaki hingga sampai ke tangga Gunung Bromo.

Semua dah jadik kecik-kecik. Gerai Ibu Utin kat tengah tu pun tak nampak dah. Kalau tanak guna kederat sendiri boleh jugak naik kuda-kuda ni. Nanti kalau korang turun je jeep mesti terus dorang offer. Harga boleh bargain. Nanti kuda ni bawak sampai ke kaki tangga. Tangga tu ko kena daki sendiri lah.

Kalau tanak/takut/gayat/geli naik kuda tu boleh je menapak slow-slow. In Shaa Allah sampai. Kalau pun naik kuda tu bukannya naik macam koboi tu. Kuda pun jalan slow-slow jugak sambil diiringi owner kuda. Save sket tenaga untuk panjat tangga sambil meningkatkan ekonomi pemilik kuda.

Ni view tangga plak.

Sambil mendaki tangga tu keluar tangga jap nak ambik gambar.

Kat atas tu memang dah takde orang dah. Ada sorang pakcik jual bunga ni tapi kat tangga je selisih ngan dia pastu dah tak nampak dah. Maybe dah turun pastu.

Apakah?

Aku dan jurugambar je kat atas ni.

Kat atas ni pagar pun dah baru.

Aku ajak Jaja turun secara slide tanpa menggunakan tangga, macam dah ada trek untuk itu, tapi beliau takut/gayat. Macam tak syok je slide sensorang. Moh turun guna tangga.

Sebenarnya kalau nak suh driver ojek tunggu pun boleh tanpa extra charges tapi kami nak ambik masa sendiri kat sini tanpa rushing. Lagipun macam tak elok plak nak suh dorang tunggu.

Kami turun balik dan short-cut kat gerai Ibu Utin ke arah Cemoro Lawang melalui Lautan Pasir. Ibu Utin dan siap-siap kemas gerai dah. Anak pompuan dia pun dah datang nak jemput dia.

Pose-pose Kristine Hakim dalam Pasir Berbisik. Eh, aku tak tengok pun cerita tu. Aksi bebas please!

Boleh tahan penat jugak lah menapak kat situ walaupun jalan mendatar. Ada 3 orang lagi budak-budak local menapak kat situ. Tapi kami bagi dorang jalan dulu.

Abes lautan pasir, sampai kat jalan mendaki ke Cemoro Lawang tu yang pancit sket. Mula-mula ingat sempat nak singgah kedai jual FM jap tapi nampak macam dah nak masuk Maghrib dah ni.

Solat pun belum ni. Daki bukit cepat-cepat. Patutnya tadi masa kat bilik dah Solat dulu. Tengah-tengah mendaki jalan ke Cemoro Lawang ada 2 motorsikal stop, dorang offer IDR10,000 each untuk hantar ke Cemara Indah. Kalau masa masih ada memang nak menapak sampai Cemara Indah tapi takut tak sempat Solat kami pun hop on.

Malam tu lepas mandi, kami keluar pegi makan. Noted pagi kat Malang aku makan megi goreng, kat gerai Ibu Utin makan megi lagi.

Nasik please!

Aku ada terbaca kata Cafe Lava tu Halal. Sebab kat penduduk kat Cemoro Lawang ni majoriti Hindu, aku ajak Jaja survey Cafe Lava untuk dinner malam ni. Menapaklah malam-malam ni ke Cafe Lava.

Malam yang sejuk!

Survey katanya, dah duduk bukak menu pilih makan semua dah. Pastu datang lah adik waitress ni.

"Adik, sini Halal kan"

"Halal, mbak""

Nasi goreng Singapore yang tak abes ditapau plak..

Kualiti gambar kureng sket sebab tak bawak kamera, guna henpon je.

Lepas tu kami ke kedai sebelah untuk Jaja beli FM. Aku dah beli tahun lepas, jadi kali ni aku dah tak beli lagi.

Kedai ni ada jual banyak souvenir. Mug, jam, FM, poskad, topi, mafla, sarung tangan. Tapi satu je aku tak suka, staf ada 3 orang tapi sorang pun tak nak layan kami. Kalau panggil boleh jeling je pastu buat bodo. Kalau tak panggil 2,3 kali tak sah lah. Tahun lepas pun macam tu jugak. Aku sampai tinggi suara.

Untung 2 kupang dah eksen...

FM

Rak souvenir

Tunjuk FM yang clear sket, ni yang aku beli tahun lepas

Moh balik tidur. Esok nak bangun awal katanya.

Siri Trip Surabaya :

1. Intro
2. Juanda International Airport ke Malang
3. Pasar Tumpang & Coban Pelangi
4. Savannah & Lautan Pasir (Pasir Berbisik)

1. Bunga tue derang panggil Bunga Edelweiss or Bunga Abadi. :D Untung pergi petang, takder orang sangat.

1. Cantik sungguh nama bunga tu.

Mulanya risau jugak nak pegi petang sbab katanya tutup pukul 4.30ptg. Tapi rasanya kalau dah masuk kawasan Bromo tu sebelum pukul 4.30 dorang dah tak kisah kot.

2. Header blog cantik!!!
    masing2 berpaling nk letak harga..ehh..tak pernah ke org sewa kat sana..cam time tu jgk baru nk letak harga..pastu mahal pulak tu mmg dorang nk cekik darah..kalam JM pun hangin..

Oh bromo..indah gunung bromo wlupun tak seindah nama mu..

1. Tengkiu JM
      Harga memang kelangit! Dengan kami yg tak pandai bargain ni..

3. Nasib la pemandangan kat situ lawa.. hilang la semua tension nak cari tempat tinggal yer hahaha :D

1. I is marah 5 minit sajo..haha
      Memang lawo view, hilang seteress..

4. jea..very nice pic....wish to be there one day...hihi

5. guide saya kata
    Bunga Abadi tu pohon terkawal sekarang..
    hampur pupus..
    tak boleh bawak balik Malaysia pun..

1. Nasib la tak beli & bawak balik..karang banyak lagi plak drama2 tak berepisod